keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Hei me aksataan taas ;)

Eilen illalla ekat ohjatut agitreenit piiitkää piiitkään aikaan, kivaa oli :)

Tein pikapikaa köpäsellä piirustusohjelmalla mallin meidän radasta:

Jos jollain on vinkkejä hyvistä radanpiirustusohjelmista macille, niin niitä otetaan vastaan :D Olisi paljon selkeämpi jos saisi radat aina kunnolla muistiin...

Ensi alkuun tehtiin vähän lämmittelyksi ja muistutukseksi kasia kepeillä ja putkilla. Koira oli heti alkuun hyvin perillä ja kuulolla, eikä sen suhteen ollut mitään ongelmia. Ohjaaja sitä vastoin sitten olikin ihan kuutamolla, kun alettiin harjoitteleen..öö.. kait se oli jaakotusta :D Mulla on niin sekasin taas nämä käsitteet, sori ;) Eli tehtiin aita-putki-aita, jolloin viimesellä aidalla tuli se jaakotus..? Mä olin aina joko liian lähellä estettä, jolloin koiralle ei jäänyt tilaa kiertää sitä, tai sitten menin liian kauas esteen taa, mikä taas ohjasi koiran hyppäämään suoraan esteelle. Saatiin kuitenkin muutama onnistunut suoritus molemmin puolin. Rokki kuitenkin seuraa niin tarkkaan mun kättä, että ei pitäisi olla ongelmaa, jos ohjaaja vain pysyy "radallaan".. Kouluttaja sanoikin, että R lukee mua ihan uskomattoman tarkasti, ihan pienen pienikin muutos mun kropan tai etenkin käden asennossa ja se reagoi siihen heti, mikä on tietysti hyvä juttu. Asettaa vain mulle haastetta ;)

Kepeillä näytettiin aluksi malliksi, miten ollaan tehty. Tässä ohjaan aika vahvasti taas kädellä koiraa, ja saatiin ohjeeksi alkaa häivyttämään kättä pois, koska koiralle on hyvin selvillä pujottelu. Kivasti R tekikin kepit, vaikka tein huomattavasti pienempää käden liikettä, varmuuttaa ja vauhtia vielä lisää ja harjoituksia eri kulmista kepeille tuloa. Vinkiksi saatiin ottaa kepeillä namit pois kädestä ja palkaksi lentävä lelu loppuun, jolloin koiralle tulee ajatus mennä vain keppejä, eikä kytätä mun kättä kokoaikaa. Toimi hyvin.
Yhdistettiin keppeihin myös niitä lähempänä oleva putki, jossa harjoiteltiin pimeää kulmaa, tässä ei ollut mitään onkelmia (putken suu osoitti toista putkea kohti).

Sylikäännöstä loppuun. Tätä tehtiin taas aita-putki-aita, ja viimeisellä aidalla sylkkäri. Tämänkin liikkeen pitäisi olla suhteellisen helppo ainakin teoriassa, mut voi elämä se voi olla mulle vaikea :D Ei niinkuin millään! Samat ongelmat taas, eli olin liian lähellä estettä tai menin liian kauas esteen taakse. Pitkän hinkkauksen jälkeen onnistuttiin viimein.

Oli tosi kiva päästä pitkästä aikaa kunnolla treenaamaan, tätä on kaivattu :) Ilman vammoja ei tosin vältytty, sillä mun oikean käden nimetön on nyt turvoksissa. En tiedä edes varmaksi mitä sille tapahtui, ensin ajattelin, että koira on tokannut vahingossa kulmurilla siihen kiinni, kun reviteltiin lelua, mikä ei olisi ollut mitenkään uutta (treenaan aina hanskat kädessä, muuten mulla ei olisi varmaan sormia enää ollenkaan, kun koira kuumuessaan ei kauhean nätisti ota nameja tai lelua ;)) Mutta eipä siinä näy mitään naarmuja, ja todennäköisesti se yhdessä välissä tarttuikin solmunarupallon päässää olevaan lenkkiin, kun luulin päästäneeni siitä irti ja koira samalla tempaisi lelun täysiä ittelleen.. No, kunhan ei oo murtunu, ei mulla niin huonoa tuuria voi olla, että joku paikka on vähän väliä murtuneena!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti